Inspiratie

JDK

Jouw Drijvende Kracht – Wilma Kuipers en Jaap Weijers

“Jouw drijvende kracht” is geschikt voor iedereen die interesse heeft in het werken met drijfveren in werksituaties op individueel, team- en organisatieniveau. Het boek is te lezen als een praktische handreiking. De theorie van Graves en de zeven drijfveren worden duidelijk en inzichtelijk beschreven, en deze wordt vervolgens vertaald naar de werkvloer, waarna de Profile Dynamics methode wordt ingezet. In tal van praktijkvoorbeelden komen de diverse toepassingen aan bod. Zo kun je de drijfverenmethode gebruiken bij team- en organisatieontwikkeling, competentiemanagement, conflictmanagement, leiderschapsontwikkeling en werving en selectie. 
corporate tribe

De Corporate Tribe – Danielle Braun en Jitske Kramer

Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen. De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.

In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.

Danielle Braun en Jitske Kramer zijn corporate antropoloog. Zij beschouwen organisaties als tribes, structuren als verwantschapssystemen, leiders als chiefs, visie documenten als totempalen. De auteurs gaan op zoek naar de onderstroom van organisaties, de bezieling, de mogelijkheden voor natuurlijke transitie en de soms bizarre rituelen die maken dat samenwerken, leiden en veranderen lastig, maar zeker niet onmogelijk is. Wie dit boek leest, wordt een beetje antropoloog en kijkt nooit meer hetzelfde naar organisaties.

‘De Corporate Tribe’ is een boek voor leiders, consultants, trainers, coaches, veranderaars die de geëigende modellen en scans voor cultuurverandering voorbij zijn. Die willen werken met de onderstroom van organisaties. Die voeding zoeken voor leiderschap en verandering in een nieuwe tijd. Die anders willen organiseren. De antropologische verhalen in dit boek geven inzicht en praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en leiden van organisaties. We kijken de kunst af bij verre vreemde volken. Omdat we al lang weten hoe we moeten organiseren. We zijn het soms alleen even vergeten.

building tribes

De Corporate Tribe – Danielle Braun en Jitske Kramer

Lessen uit de antropologie voor iedereen die liever een tribe bouwt dan een organisatie bestuurt.

In ‘Building Tribes’ geven Jitske Kramer en Danielle Braun antwoord op de vraag: hoe dan? Hoe schep je een excellente cultuur, hoe maak je een tribe van je organisatie, welke antropologische lessen kun je toepassen als leider, veranderaar, consultant?

Voor dit boek reisden Braun en Kramer opnieuw over de wereld om in verschillende culturen antwoorden te vinden op veelgehoorde organisatievraagstukken. Via prachtige verhalen maak je kennis met leiders, tribeleden en veranderaars van over de hele wereld. Je neemt plaats op hun stoel en kijkt hoe ze dialogen voeren, besluiten nemen en van een groep mensen een tribe maken. De auteurs interviewden op Sumatra de kleindochter van een Batakkoning over koppensnellen en concurrentie in de boardroom, leerden over de waardebepaling van producten volgens de Iraanse ta’arof, een samenhangend geheel van sociale etiquette en impliciete gedragsregels, dompelden zich onder in de stilte van quakermeetings om lastige vragen zonder woorden te beantwoorden en reisden naar de Little White Wedding Chapel in Las Vegas voor wel heel bijzonder veldwerk (trouwen met jezelf) om de essentie van fuseren te doorgronden. En nog veel meer.

Dit is geen doorsnee managementboek, maar een boek waarin je leert van wat je al wist. En ook een praktisch boek, vol met antropologische inzichten en concrete activiteiten die je vandaag nog met je team, afdeling of gehele organisatie kunt ondernemen. Wanneer we organisaties benaderen als levende tribes … dan hoeven we nooit meer te vergaderen, maar steken we kampvuren aan.

geluk is DOM

Geluk is D.O.M. – Patrick van Hees

Wat zijn de drie bouwstenen om gelukkig te worden en te blijven?
Patrick van Hees is dé Nederlandse expert op het gebied van geluk. Op basis van onderzoeken en publicaties van deskundigen over de hele wereld, aangevuld met inzichten uit persoonlijke gesprekken met experts uit theorie én praktijk, komt hij met zijn theorie over geluk: ‘Geluk is D.O.M. Oftewel: Doelen, Oplaadpunten, Mensen.’
Wat zijn precies deze doelen? Hoe vind je jouw persoonlijke oplaadpunten, en waarom is verbinding met andere mensen zo belangrijk? In Geluk is D.O.M. legt Patrick van Hees op frisse, duidelijke wijze uit hoe je jouw geluksgevoel kunt optimaliseren.

Carpe Scrotum

Carpe scrotum – Robert van den Bout

“Ieder mens moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en beseffen dat slechts één persoon voldoende is om het hele systeem te veranderen. JIJ!”  Thomas Rau.

Dit boek is voor mensen met ballen, mensen die ze (even) kwijt zijn én mensen die wel wat ballen kunnen gebruiken. Want ballen hebben we nodig in de komende tijd. Onze ‘leiders’ – Trump, Rutte, Wilders – gaan onze problemen niet oplossen. Wie dan wel? We zullen zelf het leven bij de ballen moeten pakken. We geven tenslotte allemaal leiding; als is het maar aan één persoon…jezelf! Hoe doe je dat dan? Dit boek geeft je de tools om van lijderschap naar leiderschap te gaan.

doorbreek de cirkel

Doorbreek de cirkel  – Arend Ardon

9200000068998372

Strategie = Executie  – Jacques Pijl

gewoon doen

Aanspreken? Gewoon doen!  – Gytha Heins

We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed drie jaar onderzoek en legt in dit boek op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dit komt, met veel praktijkvoorbeelden.

Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop ‘feedback geven’ heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we er over denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn.

In dit boek vind je direct toepasbare oplossingen voor leiders van organisaties, voor aansprekers en voor aangesprokenen. Als we elkaar vaker aanspreken kunnen we 28 % productiever zijn, 12,5 % meer omzet realiseren, 16 % meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15 en 11 % terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook veel geld op.

de klant verleid

Verliefd op je klant – Patrick van Veen

de aard van jouw beestje

De aard van jouw beestje – Marc Stijfs en Jos Crijns

Wat heb je als professional of organisatie nodig om succes te kunnen hebben? In de eerste plaats zelfinzicht. Als je de ware aard van je beestje kent, wordt het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om je gedrag af te stemmen op een werk- of andere situatie die daar echt om vraagt. Maar je moet dan ook de ander begrijpen, weten hoe de beestjes om je heen in elkaar zitten. Want waarom kun je met de ene persoon lezen en schrijven en gaan van een ander je nekharen recht overeind staan? Als je vervolgens anders denkt en vooral anders doet, ben je definitief op weg. Wij weten het zeker: dit boek maakt een completer en succesvoller mens van je.

agile

Agile Managen – Mike Hoogveld

Een omgeving die steeds sneller en diepgaander verandert. Een markt die dynamisch, complex en onvoorspelbaar is geworden. Het is iets waar iedere organisatie mee te maken heeft. Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich vliegensvlug kunnen aanpassen. Steeds meer organisaties zien in dat hun traditionele manier van werken tekortschiet. Het ontbreekt hun aan agility.

In dit boek laat agility-expert Mike Hoogveld zien wat we kunnen leren van slimme start-ups en andere succesvolle innovatieve organisaties. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden beschrijft hij hoe je je eigen organisatie agile maakt, door te focussen op continue verbetering. Daarmee geeft hij heel concreet antwoord op die uiterst cruciale vraag waar zoveel organisaties mee worstelen: hoe vergroten we onze wendbaarheid?

Boerenwijsheden

Boerenwijsheden – Tjeerd Boer en Dirk Koppes

Je bent zo goed als je laatste gerecht en de beleving die je neerzet… Al 25 jaar leiden Jonnie en Thérèse Boer vanuit Zwolle schijnbaar moeiteloos een culinair imperium, gebaseerd op hun ‘cuisine pure’. Ze hebben hun onderneming zo ingericht, dat hoewel ze met 100 man twee toprestaurants, hotel, kook- & wijnschool, delicatessenzaak en online winkel runnen, de kwaliteit op alle fronten gehandhaafd blijft. Een bedrijf met een unieke ‘High Performance Cultuur’: alle geledingen binnen de organisatie streven naar een exceptionele prestatie. Elke dag probeert iedereen bij De Librije de lat te verleggen en op driesterrenniveau de bezoekers te verwennen, zowel qua smaak als qua gastvrijheid. Hoe zorgt het echtpaar Boer dat De Librije ondanks dat arbeidsintensieve en foutgevoelige bedrijfsproces een ‘uitzonderlijke keuken’ blijft ‘die een reis waard is’, zoals de Michelingids het zo mooi formuleert?

Dierbare collega’s – Patrick van Veen

Bioloog Patrick van Veen is een expert op het gebied van sociale relaties op het werk. Gedrag zien en begrijpen, en vervolgens iets met die wijsheid doen – dat is een van de basisvaardigheden die Van Veen bij meer managers zou willen zien. Dit boek boordevol prachtige foto’s, dat in samenwerking met stichting Apenheul tot stand kwam, biedt een fascinerende kijk op het sociale gedrag van apen. De auteur weet als geen ander parallellen met de mensenwereld, in het bijzonder de relaties op het werk, te trekken. Het gaat over macht en imponeren, groepsdruk en samenwerking, communicatie en uiterlijk vertoon..
Iedereen zal zich eraan kunnen spiegelen, zichzelf of collega’s herkennen – en hopelijk iets opsteken dat de omgang met anderen verbetert.

selectiegesprektotexitinterview

Van Selectiegesprek tot exitinterview – Cora Nijenhuis

In gesprek gaan met je medewerkers is gemakkelijker dan je denkt. Toch zien veel managers en P&O’ers op tegen formele gesprekken. Dat kan zijn omdat ze in het verleden zelf slechte ervaringen hebben opgedaan met hun baas of met de afdeling P&O of omdat ze niet precies weten hoe het moet. ‘Van selectiegesprek tot exitinterview’ is een praktische gids, waarmee je kunt nagaan waar het bij je eigen gesprekstechnieken nog aan schort. Als je op dit gebied je kennis en vaardigheden verbetert, leidt dat tot gemotiveerd personeel en daarmee tot een succesvollere organisatie. En dat wil toch iedereen? ‘Van selectiegesprek tot exitinterview’ geeft duidelijke regels, handige tips, formulieren en goede adviezen voor diverse gesprekken.

de 4 disciplines van uitvoering

De 4 disciplines van uitvoering – Sean Covey

Iedere verandermanager weet het: je kunt plannen tot je een ons weegt, de uitvoering van die plannen bepaalt het succes. De grootste vijand van een goed uitgevoerd verandertraject is niet je team (al denken sommigen dat wel) maar je constante stroom dagelijks werk. Een manager is vaak te druk met brandjes blussen en komt niet toe aan het echte verandertraject.

Dit boek doet niets af aan je werkdruk, maar richt zich op het behalen van grootse doelen ondanks die werkdruk. Het bouwt voort op het gedachtegoed van Stephen R. Covey en combineert psychologische en strategische inzichten met de bewezen praktijk van een groot aantal succesvolle bedrijven.

goodtogreat

Good to great – Jim Collins

Jim Collins heeft met Good to Great een wereldwijde bestseller geschreven, die in bijna alle managementliteratuur wordt aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia.
Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even ‘good’ als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden ‘great’.
Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes – geen hypes.

Help mijn baas is een aap

Help, mijn baas is een aap! – Patrick van Veen

In ‘Help, mijn baas is een aap!’ beschrijft Patrick van Veen het gedrag dat we dagelijks vertonen als we aan het werk zijn. Niet alleen het gedrag van de baas, maar het gedrag van elke werknemer wordt onder de loep genomen. Dit gedrag wordt gespiegeld en verduidelijkt aan de hand van het sociale gedrag dat apen vertonen. We delen tenslotte heel veel met onze ‘biologische verwanten’. U zult bijvoorbeeld beter begrijpen waarom zakenlunches een goed idee zijn, of wat de positieve gevolgen van stress kunnen zijn.

Dit boek zal veel herkenning oproepen, maar is niet alleen anekdotisch. Van Veen legt ook uit waardoor problemen in organisaties ontstaan en hoe we die kunnen oplossen. ‘Help, mijn baas is een aap!’ is een aanrader voor wie (a-)sociaal gedrag in een organisatie wil begrijpen.

7eigenschappenvaneffectiefleiderschap

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Steven Covey

Covey heeft met zijn zeven eigenschappen een miljoenenpubliek bereikt; het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen.
Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons privé-leven, gezinsleven en werkende leven (producten, diensten en organisaties) kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben duizenden mensen in staat gesteld meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen; dit heeft het werk in duizenden organisaties en bedrijven prettiger en effectiever gemaakt.
Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken. Covey beschrijft 7 eigenschappen die succesvolle mensen gemeenschappelijk hebben: proactiviteit, doelgerichtheid, beginnen bij het begin, denken in termen van win-win relaties, eerst begrijpen dan begrepen worden, synergetisch werken en evenwichtige zelfvernieuwing

de 5 frustraties

De vijf frustraties van teamwork – Patrick Lencioni

In ‘De vijf frustraties van teamwork’ legt Patrick Lencioni de kern van samenwerking in teams bloot. Dat doet hij aan de hand van deze parabel, waarin Catherine Peterson als ceo een team moet leiden dat onderling zo in conflict is geraakt dat het de hele organisatie negatief beïnvloedt. Gaandeweg openbaren zich vijf grote frustraties waarmee teamleden worstelen, frustraties die de samenwerking saboteren: gebrek aan vertrouwen, angst voor confrontatie, gebrek aan betrokkenheid, afschuiven van verantwoordelijkheid en niet-resultaatgericht werken.

Lencioni laat middels dit verhaal zien hoe deze hindernissen ontstaan en hoe u ze achter u kunt laten. Vervolgens werkt hij het onderliggende model uit. Een boek met een krachtige boodschap voor iedereen die in of met teams werkt.

factor-moed

Factor MOED! – Durven kiezen en volharden in BV Nederland – Marinka Lipsius, Remco Claassen

Is moed aan te leren? Ja! Met dit boek kan iedereen zijn vermogen tot moed aanboren.

Moed tonen op je werk, thuis en op straat is niet vanzelfsprekend. We horen regelmatig over de gevolgen van risicomijdend gedrag. In dit boek lees je over situaties waar moed is getoond ondanks risico’s. Waar keuzes werden gemaakt die niet de makkelijkste, maar wel goed waren. Waar werd volgehouden ondanks tegenstand en tegenslag. Wat valt daarvan te leren?

Op een gedurfde, beeldende en lichtvoetige manier gaat dit boek in op het vermogen tot moed, oordeelsvorming, falen en volharding. Op een transparante en leerzame manier komt naar voren hoe moed eruitziet, en wat ervoor nodig is om moed te ontwikkelen. Dit boek reikt handvatten aan voor leiders, bestuurders, medewerkers en managers in elke organisatie om koers te houden in het veld van belangen en invloeden, dromen en obstakels.