Drijfveren van een topsporter

Robin van Galen en Peter Linssen

In Drijfveren van een topsporter worden twintig bekende sportmensen geïnterviewd, maar dat gebeurt op een heel andere manier dan gebruikelijk is. De (voormalige) topsporters worden geconfronteerd met de uitkomsten van een drijfverenanalyse, die ze vooraf hebben ingevuld.

De ‘kleurenprofielen’ die daaruit voortvloeien, geven een boeiende inkijk in de drijfveren van de geïnterviewden. De conclusies zijn vaak herkenbaar, maar zorgen ook voor verrassende en onverwachte eyeopeners, óók voor de sporters zelf. Wie bijvoorbeeld denkt dat topsporters altijd het hoogst scoren op het gebied van prestatie-gerichtheid en daadkracht, heeft het mis.
De auteurs Robin van Galen, coach van het gouden Olympische waterpoloteam uit 2008, en Peter Linssen, oprichter en directeur van het in drijfveren gespecialiseerde trainings- en coachingsbureau Ember, hebben een groot aantal aansprekende en bekende toppers uit uiteenlopende takken van sport voor hun boek over drijfveren weten te interesseren. Naast de uitleg van hun kleurenprofiel vertellen de sportmensen ook openhartig over het verloop van hun carrière en hun verwachtingen voor de Olympische Spelen.

De toppers die meewerkten aan dit boek zijn: Dafne Schippers, Teun de Nooijer, Femke Heemskerk, Joost Luiten, Lobke Berkhout, Henk Grol, Nicolien Sauerbreij, Jetze Plat, Sjinkie Knegt, Suzanne Schulting, Pierre van Hooijdonk, Laura Smulders, Kiran Badloe, Lonneke Sloetjes, Björn Koreman, Daniëlle de Bruijn, Jeffrey Hoogland, Nouchka Fontijn, Patrick Roest en Annemiek van Vleuten.

Jouw Drijvende Kracht

Wilma Kuipers en Jaap Weijers

“Jouw drijvende kracht” is geschikt voor iedereen die interesse heeft in het werken met drijfveren in werksituaties op individueel, team- en organisatieniveau. Het boek is te lezen als een praktische handreiking. De theorie van Graves en de zeven drijfveren worden duidelijk en inzichtelijk beschreven, en deze wordt vervolgens vertaald naar de werkvloer, waarna de Profile Dynamics methode wordt ingezet. In tal van praktijkvoorbeelden komen de diverse toepassingen aan bod. Zo kun je de drijfverenmethode gebruiken bij team- en organisatieontwikkeling, competentiemanagement, conflictmanagement, leiderschapsontwikkeling en werving en selectie.

Onder Commissarissen

Marilieke Engbers

Toezichthouden gaat vaak mis, maar ligt dat aan incapabele toezichthouders of is er meer aan de hand? Marilieke Engbers schetst de complexe praktijk van de RvC en pleit voor een menselijker toezicht.

In ‘Onder commissarissen’ stelt Marilieke Engbers de vraag waarom toezichthouden zo opvallend vaak misgaat – denk aan het witwassen bij ING, de debacles bij Vestia en DSB, de teloorgang van Enron en het Wirecard-schandaal. Is er sprake van incapabele of zelfs onbetrouwbare commissarissen, of is er iets anders aan de hand?

Aan de hand van een parabel over het jonge, enthousiaste RvC-lid Thomas laat Engbers zien waar het misgaat: ambigue governance-regels zorgen ervoor dat de tienduizenden commissarissen in Nederland vaak zo druk zijn met elkaar, met het in stand houden van goede relaties en met het voldoen aan procedures en regels, dat ze nauwelijks toekomen aan kritische reflectie op strategische en maatschappelijke uitdagingen.

Met dit boek geeft Marilieke Engbers inzicht in de complexiteit van het samen toezichthouden binnen RvC’s en raden van toezicht en wil ze een gesprek op gang brengen over de onmogelijkheid daarvan. Het is een pleidooi voor een menselijker toezicht, opdat commissarissen zich volledig kunnen richten op de zaken die er werkelijk toe doen.

De 5 frustraties van teamwork

Patrick Lencioni

In ‘De 5 frustraties van teamwork’ legt Patrick Lencioni de kern van samenwerking in teams bloot. Dat doet hij aan de hand van deze parabel, waarin Catherine Peterson als ceo een team moet leiden dat onderling zo in conflict is geraakt dat het de hele organisatie negatief beïnvloedt. Gaandeweg openbaren zich vijf grote frustraties waarmee teamleden worstelen, frustraties die de samenwerking saboteren: gebrek aan vertrouwen, angst voor confrontatie, gebrek aan betrokkenheid, afschuiven van verantwoordelijkheid en niet-resultaatgericht werken.

Lencioni laat middels dit verhaal zien hoe deze hindernissen ontstaan en hoe u ze achter u kunt laten. Vervolgens werkt hij het onderliggende model uit. Een boek met een krachtige boodschap voor iedereen die in of met teams werkt.

10 miljoen jaar leiderschap

Leon Schaepkens

99% van zijn bestaan heeft de mens geleefd als jager-verzamelaar in kleine groepen. Ons brein is vooral het product van miljoenen jaren leven op de Afrikaanse savanne. We zijn lang niet zo rationeel als we denken. Het is tijd om de achterkamer van ons brein serieuzer te nemen. Iedereen streeft naar veiligheid, verbondenheid, waardering, autonomie, zelfexpressie en moet leren omgaan met grenzen. Succesvolle leiders voorzien in deze basisbehoeften. Ze weten dat leiderschapsstijlen en managementtheorieën slechts de vernislaag zijn over een brein dat geprogrammeerd is om in groepsverband te overleven. Medewerkers voelen zich daardoor goed. Investeren in ons psychisch DNA leidt tot sterke teams, werkgeluk en organisatiesucces. Dit boek leert je: → Hoe je door te voorzien in de 10 miljoen jaar oude psychologische basisbehoeften met minder stress en met meer plezier succesvol kunt zijn als leidinggevende. → Hoe je morgen direct kunt zorgen voor meer veiligheid, openheid, samenwerking, innovatie en eigenaarschap door gebruik te maken van de tips uit dit boek. → Waarom zelfreflectie als leider zorgt voor groei van je team of organisatie. Leon Schaepkens studeerde economie, bestuurskunde, rechten & psychologie. Hij is specialist arbeid, organisatie en gezondheid. Daarnaast is hij therapeut en toezichthouder. Hij adviseert en begeleidt organisaties, teams, bestuurders en managers in Nederland en België zodat zij gezond en met werkplezier hun doelen realiseren. 

Good to great

Jim Collins

Jim Collins heeft met Good to Great een wereldwijde bestseller geschreven, die in bijna alle managementliteratuur wordt aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia.
Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even ‘good’ als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden ‘great’.
Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes – geen hypes.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

Steven R. Covey

Covey heeft met zijn zeven eigenschappen een miljoenenpubliek bereikt; het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons privé-leven, gezinsleven en werkende leven (producten, diensten en organisaties) kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben duizenden mensen in staat gesteld meer plezier en zin te ervaren in hun omgang met anderen; dit heeft het werk in duizenden organisaties en bedrijven prettiger en effectiever gemaakt. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken. Covey beschrijft 7 eigenschappen die succesvolle mensen gemeenschappelijk hebben: proactiviteit, doelgerichtheid, beginnen bij het begin, denken in termen van win-win relaties, eerst begrijpen dan begrepen worden, synergetisch werken en evenwichtige zelfvernieuwing.

Face Value – nieuwe inzichten in non-verbale communicatie

Annemieke Meurs

Denk je dat je weet wat je zegt?
Natuurlijk weet je wat je zegt met woorden. Jij kiest de woorden en misschien zelfs wel een lichaamshouding als je al iets hebt geleerd over non-verbale communicatie. Hoe kan een boodschap dan tóch soms anders overkomen? Waarom loopt het ene gesprek heel erg goed en het andere juist helemaal niet? Waarom vind je de ene persoon meteen aardig en voel je bij een ander juist direct weerstand?

Het geheim zit hem in de non-verbale microsignalen in het gezicht. Een opgetrokken wenkbrauw, toegeknepen ogen of een blik opzij. Eén signaal kan alles op scherp zetten. Dit boek leert je om die signalen te herkennen in jezelf en in anderen, zodat je kunt anticiperen op het gedrag en de behoeften van je gesprekspartner. Of dat nu op werk of in een relatie is. De methode uit dit boek wordt onder meer gebruikt in de advocatuur, de mediationpraktijk, door coaches, in de gezondheidszorg en ook bij defensie bij ondervragingen en bij het inschatten van situaties tijdens een uitzending.

De Corporate Tribe

Danielle Braun en Jitske Kramer

Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen. De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.

In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.

Danielle Braun en Jitske Kramer zijn corporate antropoloog. Zij beschouwen organisaties als tribes, structuren als verwantschapssystemen, leiders als chiefs, visie documenten als totempalen. De auteurs gaan op zoek naar de onderstroom van organisaties, de bezieling, de mogelijkheden voor natuurlijke transitie en de soms bizarre rituelen die maken dat samenwerken, leiden en veranderen lastig, maar zeker niet onmogelijk is. Wie dit boek leest, wordt een beetje antropoloog en kijkt nooit meer hetzelfde naar organisaties.

‘De Corporate Tribe’ is een boek voor leiders, consultants, trainers, coaches, veranderaars die de geëigende modellen en scans voor cultuurverandering voorbij zijn. Die willen werken met de onderstroom van organisaties. Die voeding zoeken voor leiderschap en verandering in een nieuwe tijd. Die anders willen organiseren. De antropologische verhalen in dit boek geven inzicht en praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en leiden van organisaties. We kijken de kunst af bij verre vreemde volken. Omdat we al lang weten hoe we moeten organiseren. We zijn het soms alleen even vergeten.

Agile Managen

Mike Hoogveld

Een omgeving die steeds sneller en diepgaander verandert. Een markt die dynamisch, complex en onvoorspelbaar is geworden. Het is iets waar iedere organisatie mee te maken heeft. Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich vliegensvlug kunnen aanpassen. Steeds meer organisaties zien in dat hun traditionele manier van werken tekortschiet. Het ontbreekt hun aan agility. In dit boek laat agility-expert Mike Hoogveld zien wat we kunnen leren van slimme start-ups en andere succesvolle innovatieve organisaties. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden beschrijft hij hoe je je eigen organisatie agile maakt, door te focussen op continue verbetering. Daarmee geeft hij heel concreet antwoord op die uiterst cruciale vraag waar zoveel organisaties mee worstelen: hoe vergroten we onze wendbaarheid?

Boerenwijsheden

Tjeerd Boer en Dirk Koppes

Je bent zo goed als je laatste gerecht en de beleving die je neerzet… Al 25 jaar leiden Jonnie en Thérèse Boer vanuit Zwolle schijnbaar moeiteloos een culinair imperium, gebaseerd op hun ‘cuisine pure’. Ze hebben hun onderneming zo ingericht, dat hoewel ze met 100 man twee toprestaurants, hotel, kook- & wijnschool, delicatessenzaak en online winkel runnen, de kwaliteit op alle fronten gehandhaafd blijft. Een bedrijf met een unieke ‘High Performance Cultuur’: alle geledingen binnen de organisatie streven naar een exceptionele prestatie. Elke dag probeert iedereen bij De Librije de lat te verleggen en op driesterrenniveau de bezoekers te verwennen, zowel qua smaak als qua gastvrijheid. Hoe zorgt het echtpaar Boer dat De Librije ondanks dat arbeidsintensieve en foutgevoelige bedrijfsproces een ‘uitzonderlijke keuken’ blijft ‘die een reis waard is’, zoals de Michelingids het zo mooi formuleert? 

De 4 disciplines van uitvoering

Sean Covey

Iedere verandermanager weet het: je kunt plannen tot je een ons weegt, de uitvoering van die plannen bepaalt het succes. De grootste vijand van een goed uitgevoerd verandertraject is niet je team (al denken sommigen dat wel) maar je constante stroom dagelijks werk. Een manager is vaak te druk met brandjes blussen en komt niet toe aan het echte verandertraject.

Dit boek doet niets af aan je werkdruk, maar richt zich op het behalen van grootse doelen ondanks die werkdruk. Het bouwt voort op het gedachtegoed van Stephen R. Covey en combineert psychologische en strategische inzichten met de bewezen praktijk van een groot aantal succesvolle bedrijven.

Building Tribes

Danielle Braun en Jitske Kramer

Lessen uit de antropologie voor iedereen die liever een tribe bouwt dan een organisatie bestuurt.

In ‘Building Tribes’ geven Jitske Kramer en Danielle Braun antwoord op de vraag: hoe dan? Hoe schep je een excellente cultuur, hoe maak je een tribe van je organisatie, welke antropologische lessen kun je toepassen als leider, veranderaar, consultant?

Voor dit boek reisden Braun en Kramer opnieuw over de wereld om in verschillende culturen antwoorden te vinden op veelgehoorde organisatievraagstukken. Via prachtige verhalen maak je kennis met leiders, tribeleden en veranderaars van over de hele wereld. Je neemt plaats op hun stoel en kijkt hoe ze dialogen voeren, besluiten nemen en van een groep mensen een tribe maken. De auteurs interviewden op Sumatra de kleindochter van een Batakkoning over koppensnellen en concurrentie in de boardroom, leerden over de waardebepaling van producten volgens de Iraanse ta’arof, een samenhangend geheel van sociale etiquette en impliciete gedragsregels, dompelden zich onder in de stilte van quakermeetings om lastige vragen zonder woorden te beantwoorden en reisden naar de Little White Wedding Chapel in Las Vegas voor wel heel bijzonder veldwerk (trouwen met jezelf) om de essentie van fuseren te doorgronden. En nog veel meer.

Dit is geen doorsnee managementboek, maar een boek waarin je leert van wat je al wist. En ook een praktisch boek, vol met antropologische inzichten en concrete activiteiten die je vandaag nog met je team, afdeling of gehele organisatie kunt ondernemen. Wanneer we organisaties benaderen als levende tribes … dan hoeven we nooit meer te vergaderen, maar steken we kampvuren aan.  

Verliefd op je klant

Patrick van Veen

Wat een bioloog je kan leren over verkoop en klantcontact.

In ‘Verliefd op je klant’ raakt bioloog Patrick van Veen de kern van goede klantrelaties. Met humor, herkenbare voorbeelden en af en toe wat rake kritiek inspireert en motiveert dit je boek om vandaag nog zijn ideeën in praktijk te brengen. Klanten zijn net mensen, en mensen zijn precies als dieren; alle sociale interactie is gebaseerd op dezelfde principes. We willen allemaal aandacht, begrip en steun van elkaar. Als je dat beseft, kun je klanten verleiden, ze verliefd maken, zelf verliefd worden en een langdurige relatie met ze onderhouden. Jouw houding bepaalt het gevoel dat de klant overhoudt aan het contact. Dat gevoel bepaalt of hij terugkomt en of hij een positieve boodschapper wordt voor jou. Maar het bepaalt ook of je zelf met plezier je werkt doet!

Dierbare collega’s

auteur

Bioloog Patrick van Veen is een expert op het gebied van sociale relaties op het werk. Gedrag zien en begrijpen, en vervolgens iets met die wijsheid doen – dat is een van de basisvaardigheden die Van Veen bij meer managers zou willen zien. Dit boek boordevol prachtige foto’s, dat in samenwerking met stichting Apenheul tot stand kwam, biedt een fascinerende kijk op het sociale gedrag van apen. De auteur weet als geen ander parallellen met de mensenwereld, in het bijzonder de relaties op het werk, te trekken. Het gaat over macht en imponeren, groepsdruk en samenwerking, communicatie en uiterlijk vertoon..
Iedereen zal zich eraan kunnen spiegelen, zichzelf of collega’s herkennen – en hopelijk iets opsteken dat de omgang met anderen verbetert.

Help mijn baas is een aap

Patrick van Veen

Bioloog Patrick van Veen is een expert op het gebied van sociale relaties op het werk. Gedrag zien en begrijpen, en vervolgens iets met die wijsheid doen – dat is een van de basisvaardigheden die Van Veen bij meer managers zou willen zien. Dit boek boordevol prachtige foto’s, dat in samenwerking met stichting Apenheul tot stand kwam, biedt een fascinerende kijk op het sociale gedrag van apen. De auteur weet als geen ander parallellen met de mensenwereld, in het bijzonder de relaties op het werk, te trekken. Het gaat over macht en imponeren, groepsdruk en samenwerking, communicatie en uiterlijk vertoon..
Iedereen zal zich eraan kunnen spiegelen, zichzelf of collega’s herkennen – en hopelijk iets opsteken dat de omgang met anderen verbetert.

Factor moed – Durven kiezen en volharden in BV Nederland

Marinka Lipsius en Remco Claassen

Is moed aan te leren? Ja! Met dit boek kan iedereen zijn vermogen tot moed aanboren.

Moed tonen op je werk, thuis en op straat is niet vanzelfsprekend. We horen regelmatig over de gevolgen van risicomijdend gedrag. In dit boek lees je over situaties waar moed is getoond ondanks risico’s. Waar keuzes werden gemaakt die niet de makkelijkste, maar wel goed waren. Waar werd volgehouden ondanks tegenstand en tegenslag. Wat valt daarvan te leren?

Op een gedurfde, beeldende en lichtvoetige manier gaat dit boek in op het vermogen tot moed, oordeelsvorming, falen en volharding. Op een transparante en leerzame manier komt naar voren hoe moed eruitziet, en wat ervoor nodig is om moed te ontwikkelen. Dit boek reikt handvatten aan voor leiders, bestuurders, medewerkers en managers in elke organisatie om koers te houden in het veld van belangen en invloeden, dromen en obstakels.

Van selectiegesprek tot exitinterview

Cora Nijenhuis

In gesprek gaan met je medewerkers is gemakkelijker dan je denkt. Toch zien veel managers en P&O’ers op tegen formele gesprekken. Dat kan zijn omdat ze in het verleden zelf slechte ervaringen hebben opgedaan met hun baas of met de afdeling P&O of omdat ze niet precies weten hoe het moet. ‘Van selectiegesprek tot exitinterview’ is een praktische gids, waarmee je kunt nagaan waar het bij je eigen gesprekstechnieken nog aan schort. Als je op dit gebied je kennis en vaardigheden verbetert, leidt dat tot gemotiveerd personeel en daarmee tot een succesvollere organisatie. En dat wil toch iedereen? ‘Van selectiegesprek tot exitinterview’ geeft duidelijke regels, handige tips, formulieren en goede adviezen voor diverse gesprekken.

Gewoon doen!

Gytha Heins

We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed drie jaar onderzoek en legt in dit boek op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dit komt, met veel praktijkvoorbeelden.

Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop ‘feedback geven’ heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we er over denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn.

In dit boek vind je direct toepasbare oplossingen voor leiders van organisaties, voor aansprekers en voor aangesprokenen. Als we elkaar vaker aanspreken kunnen we 28 % productiever zijn, 12,5 % meer omzet realiseren, 16 % meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15 en 11 % terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook veel geld op.

Meer weten?

Bel 0344-664760, mail naar info@ember.nl of laat een bericht achter:

7 + 5 =